FYSIOTHERAPIE VOOR EEN JUMPERS KNEE BIJ HARDLOPERS

Wanneer je bij ons in behandeling bent, dan vinden wij het belangrijk om je goed te informeren. We vertellen je graag hoe je bewegingsprobleem is ontstaan, wat jij er zelf aan kan doen en hoe wij je kunnen helpen. Natuurlijk doen we dit rechtstreeks tijdens je behandeling, maar ook daaromheen. Bijvoorbeeld met deze uitleg over fysiotherapie voor voor een jumpers knee bij hardlopers.

Wat is een jumpers knee?

Hardlopers opgelet! Aan de voorkant van jouw knie zit je knieschijf. Daaroverheen loopt een pees, de zogenaamde patellapees. Deze zit vast aan de spieren van je bovenbeen, en zorgt ervoor dat de knie goed kan strekken. Soms gaat de aanhechting van de pees op de knieschijf aan de onderkant irriteren, en kan een zogenaamde jumpers knee ontstaan.

Een jumpers knee kan bestaan uit 3 fasen. De eerste is de zogenaamde acute fase, waarbij het belangrijk is om de piekbelasting naar beneden te brengen. Dus rustig aan met hardlopen!

Als dit te lang voortduurt, krijg je op een gegeven moment de reactieve fase. Hierin is dus al wat langer sprake van een verstoring van de peescellen, en kunnen er ook wat bloedvaten zijn ingegroeid. Na jaren kan een zogenaamde degeneratieve fase ontstaan, waarin het peesweefsel in kwaliteit achteruit is gegaan.

Hoe ontstaat een jumpers knee bij hardlopen?

Bij hardlopers zie je deze klacht vaak door overbelasting ontstaan, omdat er een sterke trekkracht op de pees wordt uitgeoefend tijdens het hardlopen. Hierdoor ontstaan er kleine scheurtjes in de pees en kan een ontstekingsreactie op gang worden gebracht. Het veranderen van schoeisel, een verminderde spierkracht, een afwijkende stand van de voeten of knieën kan bijdragen aan de ontwikkeling van een jumpers knee. Het kan ontstaan als je bijvoorbeeld in de zomer wat minder hebt gedaan tijdens de zomerstop, en dan tijdens het begin van het nieuwe seizoen opeens weer veel gaat hardlopen.

Wat voel je van een jumpers knee bij hardlopen?

Je merkt vaak pijn aan de onderkant van je knieschijf. Deze pijn kan ontstaan tijdens het hardlopen, vervolgens even weggaan en aan het einde van de training weer optreden. Als de klacht al langer bestaat, kan de knie ook bij traplopen of wandelen pijnlijk worden.

Wat kun je zelf doen voor het herstel van een jumpers knee bij hardlopen?

Een jumpers knee kan langdurig klachten geven bij belasting, en is belangrijk om snel te laten diagnosticeren. Per fase zoals hierboven besproken zijn namelijk verschillende behandelmethoden mogelijk, zoals shockwave of gerichte oefentherapie, maar hoe langer je wacht, hoe ongunstiger de vooruitzichten van een snel herstel.

Hier kan ons team van hardloopfysiotherapeuten jou goed bij helpen.

Fysiotherapie voor een jumpers knee bij hardlopen

Allereerst beoordeelt de hardloopfysiotherapeut de knie en stelt vast in welk stadium de kniepees zich bevindt. Hiervoor maakt hij eventueel gebruik van echografie.

Onze hardloopfysiotherapeut stelt samen met jou een persoonlijk behandelprogramma op om u zo snel mogelijk te doen herstellen. Hij maakt hiervoor gebruik van op maat gemaakte oefeningen, manuele technieken en massagetechnieken om de beweeglijkheid en de doorbloeding te bevorderen. Ook kan hij gebruik maken van medical taping of braking, ter ondersteuning van de knie en om pijn te verlichten.

Ook beoordeelt onze hardloopfysiotherapeut het hardlopen door middel van een hardloopanalyse en hoe de loophouding aan te passen is op de belastbaarheid van het lichaam. Ook kan de therapeut adviseren op het gebied van schoeisel en zooltjes. We zorgen ervoor dat jouw kracht en stabiliteit wordt verbeterd, zodat het lichaam beter bestand is tegen de krachten die op het onderbeen worden uitgeoefend tijdens het hardlopen.

De therapeut gaat met jou aan de slag met oefeningen die kracht vragen van de bovenbeenspier terwijl deze langer wordt gemaakt. Dit zijn zogenaamde excentrische krachtsoefeningen. Daarnaast neemt hij rekoefeningen met jou door om de spanning van de kniepees af te halen. In het beginstadium van de revalidatie kan gebruik worden gemaakt van shockwave therapie voor er begonnen wordt met oefentherapie.

Shockwave maakt gebruik van hoog-energetische geluidsgolven die het aangetaste peesweefsel prikkelen. Hierdoor wordt een genezingsreactie in gang gezet, in plaats van het continueren van ontsteking door het lichaam. De doorbloeding en stofwisseling worden gestimuleerd. Als de behandeling aanslaat zijn hiervoor niet meer dan 4-6 behandelingen nodig, tot maximaal 10. Als er na 10 behandelingen nog geen verbetering is opgetreden heeft doorgaan met deze behandeling geen effect.

De therapeut kan, afhankelijk van de ernst, aanbevelen naar de huisarts te gaan voor nader onderzoek of voor het voorschrijven van medicatie.

Ben jij benieuwd of je last hebt van een jumpers knee en wil je weten hoe dit precies komt, of wil je graag begeleid worden in je revalidatie hiervan?

Meer informatie over fysiotherapie voor hardloopblessures

Voor meer informatie over fysiotherapie voor hardloopblessures kun je ook eens kijken op onze webpagina met informatie. Daarnaast vind je op Spotify van fysiosportief podcasts en op Youtube van fysiosportief video’s over allerlei aandoeningen van het menselijk lichaam en hoe je deze het beste kan behandelen.