Krachttraining helpt jongeren met afvallen

Jongeren met obesitas hebben baat bij krachttraining. Bijvoorbeeld tijdens de gymlessen op school, gecombineerd met een wekelijkse informatiesessie over gezond actief zijn. Degenen die een jaar lang elke gymles vijftien minuten krachttraining kregen plus die informatiesessie, hadden na afloop een gezondere lichaamssamenstelling (een indicator voor metabole gezondheid) en waren actiever dan de controlegroep die geen aangepast programma volgde. Onderzoekers van het Maastricht UMC+ publiceerden deze bevindingen onlangs in het International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Bijna zevenhonderd jongeren van negen middelbare scholen in Limburg deden mee aan de studie. De helft kreeg een aangepast programma (de interventiegroep), gegeven door eigen gymdocenten en mentoren na instructie door de onderzoekers.

Gill ten Hoor van het Maastrichtse onderzoeksinstituut Nutrim: “We hebben een programma samengesteld dat vooral voor jongeren met obesitas goed uit te voeren is. Zij hebben meer vet- en spiermassa, waardoor ze gemiddeld sterker zijn. Als je ze laat touwtrekken, denken anderen al snel: je wint vanwege je gewicht. We hebben oefeningen aangeboden, zoals het gooien van een zware bal, die alleen hun spiermassa aanspreken. Zo komt de nadruk meer op hun kracht te liggen dan op hun gewicht.”

Wil jij ook fitter worden door te gaan trainen, maar weet je niet zeker wat goed voor je is?


Een unieke combinatie

Uit de psychologie is bekend dat mensen gemotiveerder raken als ze ergens goed in zijn én dat ze zich vergelijken met anderen. De combinatie van deze kennis met het puur biologische gegeven dat deze jongeren sterker zijn, maakt deze studie uniek, aldus Ten Hoor. “De resultaten liggen misschien in de lijn der verwachting, maar het is nog nooit eerder zo onderzocht.” Na een jaar hadden de jongeren uit de interventiegroep een afname van 1,6 procent in vetmassa. Ten Hoor: “Dat verkleint de kans op diabetes en cardiovasculaire ziektes. Zeker als je dit op de lange termijn zou voortzetten.” Ook was de afname van lichamelijke activiteit, die in deze leeftijdsfase veel voorkomt, stukken minder dan in de controlegroep. Ten Hoor: “In de interventiegroep zag je jongeren in gesprek met elkaar concluderen dat ze bijvoorbeeld ook veel meer actieve minuten per week zouden hebben als ze met de fiets naar school kwamen. Die bewustwording kan kleine veranderingen teweeg brengen, met een groot gezondheidseffect op langere termijn.”

Met dank aan Fysioforum

19 februari 2024
fysiosportief-ervaring-rick-spierklachten-fysiotherapie

De ervaring met fysiotherapie voor zijn spierklachten van Rick bij Henk

Dit is voor het eerst sinds tijden dat ik terug denk aan het moment dat ik te horen kreeg dat ik de spierziekte Limb-girdle spierdystrofie heb. Het is relatief snel een onderdeel geworden van mijn dagelijkse doen en laten. Natuurlijk duurde... Lees verder

13 februari 2024
pieter-bouma-manueel-therapeut-groningen-fysiosportief

Maak kennis met Pieter, ervaren manueel therapeut bij fysiosportief

Fysiotherapie is mensenwerk. Daarom stellen we ons graag aan je voor. Mijn naam is Pieter Bouma, parttime en nog maar kort officieel werkzaam binnen fysiosportief. Naar ik verwacht kan ik met mijn 40 jarige ervaring als fysiotherapeut, manueel therapeut, echografist van spieren en... Lees verder