9 handige tips voor een mooie tuin zonder rugklachten

De lente komt er weer aan en dus wil je vast je tuin of balkon graag weer toonbaar maken. Tuinieren is voor veel mensen de ideale vorm van ontspanning en daarnaast ook nog eens een leuk tijdverdrijf. Lekker in je eigen tuin aan de slag en deze mooi in kleur krijgen. Vanwege lichamelijke klachten is tuinieren helaas niet voor iedereen weggelegd. Of is hier toch iets aan te doen?

Tuinieren werkt ontspannend in je hoofd, maar is inspannend voor je lichaam. Vaak voel je de gevolgen daarvan pas de volgende dag, bijvoorbeeld in je rug, heupen of knieën. Gelukkig kan je de kans hierop met een aantal handige tips flink verminderen.

Eigenlijk moeten we tuinieren zien als een sport: een plan maken en opwarmen is dus een absolute must.

  • Doe enkele eenvoudige maar doeltreffende stretchoefeningen alvorens je de tuin intrekt.
  • Werkt niet de gehele dag door maar plan je tuinwerkzaamheden bijvoorbeeld over de week.
  • Gebruik tuintools met lange stelen. Sommige gereedschappen hebben zelf telescopische stelen om het werk nog gemakkelijker te maken.
  • Als het koud is, wacht je beter met zware klussen tot het later op de dag is opgewarmd.
  • Zorg voor voldoende afwisseling in uw houding en neem af en toe een welverdiende pauze.
  • Tuinieren kost natuurlijk energie dus zorg ook dat je voldoende voeding en vocht binnen krijg en helemaal op een warme lente dag.
  • Zoek hulp bij het tillen van zware objecten en ga hierbij goed door de knieën terwijl je rug een rechte houding blijft aanhouden.
  • Gebruik een kruiwagen voor het transporteren van allerhande tuinmaterialen dit scheelt al een hoop rugklachten.
  • Zelf een eenvoudige snoeischaarholster zorgt ervoor dat je steeds je materiaal dicht bij de hand hebt en niet steeds hoeft te bukken om het op te rapen.

Behandeling van rugklachten

Rugklachten komen regelmatig voor tijdens en na het tuinieren. Het vervelende van deze rugklachten is dat ze vaak lang duren en er een grote kans op herhaling is. Gerichte fysiotherapie kan de kans op rugklachten verkleinen en je leren met je klachten om te gaan. Daarbij is sterk bewijs dat actieve oefentherapie een meer en blijvend effect heeft ten opzichte van andere behandelvormen, zoals het mobiliseren van gewrichten of andere vormen van therapie. Mede om bovenstaande redenen hebben wij van fysiosportief een specifiek revalidatietraject voor rugklachten ontwikkeld. Dit rug traject is niet alleen wanneer je nu rugklachten hebt, maar wanneer je snel rugpijn hebt, of rugklachten wil voorkomen.

Wil je meer tips, of weten over hoe wij je kunnen helpen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=pKqjnsLz8_0

17 juli 2024
fysio-rutger-van-der-veen-fysiosportief-groningen-

Maak kennis met Rutger, voetballer en fysiotherapeut bij fysiosportief

Fysiotherapie is mensenwerk. Daarom stellen we ons graag aan je voor. Mijn naam is Rutger van der Veen en ben sinds kort werkzaam bij fysiosportief. Daarnaast, ben ik ook als fysiotherapeut werkzaam bij de KNVB jeugd. Daar werk ik met enthousiaste/getalenteerde voetballers. Zelf... Lees verder

12 juli 2024
aanhoudende-pijn-chronisch-fysio-groningen-fysiosportief

Lotte en Laurens beantwoorden 5 vragen over fysiotherapie voor aanhoudende pijn

Hallo, wij zijn Lotte en Laurens, psychosomatisch fysiotherapeut en fysiotherapeut bij fysiosportief. Wij zijn geïnteresseerd in de wederzijdse invloed van de mentale en de fysieke gesteldheid van de mens. En wij vinden het belangrijk om verder te kijken dan alleen je bewegingsprobleem.... Lees verder